thelifeofelsa.blogg.se

Följ mig och mitt liv via bloggen. Bor tillsammans med min sambo i lilla Strömsund. Jobbar som spring vikarie på dagis. Finns inte så mycket mer att säga egentligen ;)

Torsdag

Publicerad 2014-02-13 11:17:15 i Allmänt,

Och sista jobbdagen denna vecka^^
Jag och Sanna tog ledigt imorgon för att åka till Sjougda över helgen, bara vila upp oss och njuta av lugnet :)

Något som jag funderar på mycket är mina medmänniskor. Jag är alltid nyfiken på hur folk tänker och agerar. Jag är fascinerad av människor helt enkelt ;)
Ofta så vet jag vad folk "egentligen" menar när dom säger något som är lite kryptiskt. Men ofta så förstår jag mig inte på människan tänker.
Många säger att dom vill köpa svenskt och att det är såå bra med svensk djurhållning. Men när dom går och handlar blir det "åååh! fläskfile för bara 39 kr kilot!"
Jag blir så besviken! Vill ni äta djur som växt upp i burar som håller fast grisen så att den inte kan röra sig och sen skär dom halsen av dom medans dom känner exakt vad som händer?!

Igår skicka vi 6 kor till slakt för att vi inte kunde få dom dräktiga och nu börjar dom mjölka för lite. Jag har tagit hand om dom i snart 3 år. 3 av dom var jag med när dom fick sin första kalv och blev ko. Jag har varit med när dom varit sjuk och tagit hand om dom. Jag har både blivit arg på dom och skrattat åt dom. Jag har sett till att dom har fri tillgång till mat och vatten.
Och nu fick dom åka till Jämtgården. Dvs kort transport och jag vet att slakten går rätt till.
Sen när jag ser förpackningar från Jämtgården så känns det jobbigt men jag vet att dom korna har haft ett bra liv och ett värdigt slut. Och vad säger dom som tittar på dessa förpackningar med jätte fint och närproducerat kött?
"Herregud vad dyrt! Det här kostar ju dubbelt så mycket som det andra"
Sen tar dom köttet från Danmark..
Det är också dom människorna som påstår sig köpa närproducerat och svensk "så långt det går"
Ne usch säger jag bara!

Det blev tydligen ett babbel inlägg men ja, lite så känner jag idag ;)



Hos oss mår djuren bra! Och när jag fodrar rollar dim nästan fram.. oops :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela